Hogyan használjuk hatékonya az AdWords célzási lehetőségeit
Képzeljünk el egy olyan webshopot vagy szolgáltatót, aki az ország egész területén házhoz szállít vagy online nyújtja szolgáltatását. Hirdetni szeretne a Google AdWords rendszerében és természetesen úgy gondolja, hogy az egész ország az ő célcsoportja. Logikus, hogy a célzásnál egész Magyarországot álltja be. Ezt követően alaposan szűrt kulcsszó listát készít, és jól beállítja a kulcsszó egyezéseket is. Hiszen aki olyan terméket keres, amit Ő kínál, az jó eséllyel tőle vásárol, hiszen olyan egyedi értékesítési előnyökkel rendelkezik, mint senki más a piacon.
Jó vajon ez a stratégia?
Azt lehet mondani, hogy addig, amíg korlátlan költségkeret áll rendelkezésre és a célkonverziós érték közelében sem járunk. (A célkonverziós érték az az érték, amennyit maximum hajlandóak vagyunk fizetni egy Google AdWords kampányból érkező vásárlóért/feliratkozóért/telefonálóért.) A bajok ott kezdődnek, amikor egy KKV-nek csak havi 60-70000 Forintja van hirdetésekre és nem tud csak 4000 Forintot költeni egy megrendelő online marketingjére, hiszen e fölött a haszon már elfogy. Elindul a kampány és látja, hogy a konverziós költség 6000 Ft, így tulajdonképpen úgy működik, mint egy nonprofit alapítvány.
Mit lehet tenni?
Ilyenkor lehet nagyon hasznos, ha egy országos kampányt több területre bontunk. Természetesen az Adwords felületén a dimenziók fülön lehet bogarászni az adatok között, hogy melyik város hogyan teljesít, de nem fogunk könnyen elemezhető, aggregát régiós számokat látni. Amíg egy kampány havi költségvetése 200 000 Ft alatt van, addig érdemes csak két részre bontani az országot: Budapest és Pest megye valamint Vidék viszonylatban, annak érdekében, hogy belátható időn belül legyen kellő mennyiségű adat az értékeléshez. E két térség között jelentős különbségek vannak az internetezési és vásárlási szokásokban. A kutatások szerint a fővárosban sokkal jelentősebb az internet használat, és az online rendelők és fizetők aránya is jóval magasabb. Ezzel szemben vidéken még jellemzőbb a lokálpatriotizmus, így ha valahol van egy erős helyi vállalkozó, akkor a fogyasztók könnyebben választják azt még akkor is, ha a termék vagy szolgáltatás kicsit drágább, rosszabb minőségű. A legtöbb általunk figyelt kampányban a vidéki konverziók jelentősen drágábbak. Ezen persze lehet javítani, ha egyedi értékesítési előnyöket kínálunk a vidéki internetezőknek.
Hogyan állítsuk be az AdWordsöt?
A területi felosztást az Adwordsben meg lehet oldani elég egyszerűen megyei szintű bontással. Az egyik kampányban megcélozzuk Budapestet és Pest megyét, míg a másikban Magyarországot célozzuk meg, Budapest és Pest megye kizárásokkal. Ennél szebb képet kapunk, ha nem egész Pest megyét célozzuk meg – hiszen az internet használati és vásárlási szokások Vámosmikolán (Pest megye) már inkább a vidékire emlékeztetnek -, hanem Budapest epicentrumához képest állítunk be 10-20 vagy akár 30 kilométeres gyűrűket. Gyűrűket viszont nem lehet kizárásként beállítani, így egyesével ki kell zárni a vidéki kampányban a gyűrű területén lévő helységeket. A több gyűrűs célzás előnye, hogy megmutatja számunkra, hogy a két gyűrő közötti területen milyen konverziós értékeket értünk el, így megtalálhatjuk az ideális méretű célterületet.
Egy jó földrajzi célzással rendelkező AdWords kampányban könnyű megállapítani, hogy hol kell vágni a költésből vagy hol kell emelni annak érdekében, hogy több megrendelőnk legyen.
Természetesen a földrajzi célzás csak egy dimenzió a számtalan optimalizálás lehetőségből, de nagyon jól használható!
Sikeres kampányokat kívánok!
Balázs