Mi az AdWords Display hálózat?
Az AdWordsben nem csak a Google keresési hálózatában lehet megjeleníteni hirdetéseket, hanem többek között több millió weboldalon is, ahol a Google Adsense rendszerébe bekötött banner helyek vannak. Ezek a weboldalak lehetnek videó vagy fájl megosztó oldalalak, hírportálok, fórumok, blogok vagy akár online játék oldalak, illetve telefonos appok. És ezzel a módszerrel lehet megjeleníteni hirdetéseket a Gmail levelek mellett is. A hirdetéseink lehetnek szövegesek, statikus képek vagy mozgó képek/flash bannerek.
Miért jó a Display hálózat?
A megoldás legfőbb előnye, hogy lényegében mindenkit el tudunk érni, aki szörföl a világhálón, nem csak azokat, akik keresést indítanak valamire. És itt a „nem csak” a fontos: mivel a display hálózaton azok is jelen vannak, akik kereséseket indítottak már az általunk kínált szolgáltatásra. Tehát itt vegyesen tudunk elérni olyan felhasználókat:
- Akiknek még nincs probléma tudatuk,
- Akikben már megjelent valamilyen igény, de még nincsenek döntés közeli szakaszban
- Akik már döntés közeli állapotban vannak
Ennek a nagyon nagy előnye, hogy a keresési hálózaton viszonylag alacsony azok száma akiket a webolalunkra tudunk terelni, hiszen egy jól teljesítő hirdetés, 10%-os átkattintási aránnyal (CPC) is csak 100 érdeklődőt terel a weboldalunkra 1000 keresőből. Tehát sejthető, hogy van 900 problématudattal rendelkező kereső (duplikációkat nem számolva), akiket nem tudunk elérni a keresési hálózaton.
Hogyan működik?
Itt jön képbe a display hálózat, ahol szofisztikált célzási megoldásokkal kutathatjuk fel azt a tömeget, akit nem sikerült elérnünk a keresési kampányokkal. Célozhatunk nemre, korra, érdeklődési kategóriaára, webhely tartalomra is. Sőt a Google most már nagy erőfeszítésekkel fáradozik azon, hogy a felhasználók viselkedésének elemzésével elkülönítse a probléma tudattal rendelkezők közül azokat, akik már döntés közeli állapotban vannak. Ezen felül remarketing kampányok segítségével a display hálózaton elérhetjük célzottan azokat is, akik korábban meglátogatták weboldalunkat. A remarketingről ide kattintva olvashatsz.
A példa jól mutatja, hogy a potenciális ügyféltábor 9 szerese a keresési hálózat maximumának. Persze van kockázat is, hiszen Magyarország tekintetében a kb. 4 millió internetezőből kell levadásznunk azt a 900 főt, akire szükségünk van, így elmondható, hogy a display hálózati megjelenés kockázatos és nagyobb szaktudást igényel, mint egy keresési kampány létrehozása.
Mikor használjuk a display hálózatot?
Vannak tipikus esetek, amikor nagyon jól használható ez online marketing eszköz, ezekből gyűjtöttem össze néhányat, hogy inspiráljalak a kezdésre:
1. Ha nagyon magas a keresési hálózaton az átkattintás: Mind a display hálózaton, mind a Facebookon már 20-50 Ft-ért lehet célcsoportbeli látogatókat terelni a weboldalunkra. Mivel a célzás sosem lesz tökéletes ezek a látogatók kevesebbet érnek, mint egy keresési kampány látogatói, ez általában látszik a visszafordulási arányból is. Ökölszabályként elmondható, hogy, ha a CPC 200 Ft feletti a keresési hálózaton, akkor egy display kampány aranybánya lehet.
2. Ha a display hálózat célzási szegmensei jól definiálják a célcsoportom: ha egyértelműen besorolhatóak a vevőim egy vagy két display célzási kategóriába, akkor nyert ügyünk van. Egy példa: 25 feletti horgászat és halászat iránt érdeklődők Budapesten. Egy ilyen célcsoport nagyon jól meg lehet célozni, tehát értékes látogatókat fogunk szerezni átlagosan 20-50 Ft-ért.
3. Ha tevékenységünkről fórumokban beszélgetnek: a fórumokon olyan értékes problématudattal rendelkező, döntés közeli emberek gyűlnek össze, mint a keresési hálózaton, tehát itt megjelenített hirdetések nagyon értékesek.
4. A tevékenységünkről a Gmailben leveleznek: Ha jellemzően lakossági a vásárlókörünk akkor a Gmailben a levelek tartalma alapján jeleníthetünk meg hirdetéseket. Tehát, ha valaki nyelviskoláról levelezik, akkor a levél mellett 4-5 nyelviskola hirdetés lesz. Igen, ez azt jelenti, hogy a Google robotjai minden egyes levél tartalmát átnézik…
5. Termékbevezetésnél: ha még nincs a termék iránt kialakult kereslet, akkor a kereslet és a probléma tudat kialakításához elengedhetetlen a display hálózat.
+ 1 ráadás: ha eredményesebb keresési kampányokat akarunk, akkor is nélkülözhetetlen ez a módszer: hiszen két azonos terméket, azonos áron kínáló cég közül a kutatások szerint azt választja a többség, amit többet látott vagy hallott. Ezt hívják szaknyelven Top of Mind jelenségnek, vagy bevésődésnek.
Remélem a fenti összefoglaló sok vállalkozót arra fog ösztönözni, hogy kipróbálja ezt a lehetőséget!
Sok sikert!
Ormándlaki Balázs