A Display hálózat a Google ökoszisztéma egyik legizgalmasabb része. Több 100 000 weboldalon, több millió banner pozícióban helyezhetünk el szöveges, képes, mozgóképes és videó hirdetéseket is.
A magyar internetező lakosság, akik kiteszik a népesség 73%-át, nagy többségében elérhetőek a Google Display hálózatán (Google Display Network, GDN). Elképesztő célzási lehetőségeink vannak, amiknek már a megértése sem egyszerű, a használata pedig még annál is bonyolultabb. Ez előny és hátrány is egyben.
Előny, mivel a legtöbb hirdető, aki nem rendelkezik elég tapasztalattal, az vagy ki sem próbálja a display hirdetéseket, vagy kipróbálja, de kellő Adwords tudás hiányában kudarcot vall. Ez azt eredményezi, hogy sokkal kevesebb a hirdető, tehát az árak sincsenek még az egekben. 10-50 Ft-ért már lehet célcsoportba tartozó kattintókat vásárolni.
A hátrány pedig abból fakad, hogy van 7 000 000 (7 millió) internetező, akik közül szeretnénk kiszűrni, hogy ki az akit érdekel a mi termékünk, szolgáltatásunk. Ehhez már komoly marketing tervezésre és célcsoport elemzésre lesz szükség, hiszen lehet, hogy csak pár 10 000 főről van szó.
Mik a fő célzási lehetőségek:
Kulcsszó alapú célzás:
Megadhatunk rengeteg kulcsszót vagy kifejezést, és a Google átvizsgálja a webhelyek tartalmát, és amennyiben ott fellelhető az adott kulcsszó elhelyezi a hirdetésünket.
Előny: Ha jól definiálja a kulcsszó a termékünket és ezzel kapcsolatban szoktak cikkezni, fórumozni, akkor jó célzási módszer.
Hátrány: Ha a termék neve sok mindent jelent (pl.: csavar), akkor nagy lesz a vakszórás a kampányban.
Nem és kor alapú célzás:
A Google bonyolult algoritmusokkal elemzi, hogy ki mennyi idős és milyen nemű. Ezt első sorban a fogyasztott webes tartalmak alapján kategorizálja. Igen, ez azt jelenti, hogy a nagy testvér szinte mindig figyel.
Előny: Első sorban bizonyos nemek és korcsoportok kizárására használható.
Hátrány: A felhasználók közel felét nem tudja kategorizálni a Google, így ők az AdWords felületén az ismeretlen kategóriába kerülnek. Ha ezt a kategóriát nem célozzuk meg, akkor a felhasználók 50%-át biztosan nem érjük el.
Webhely témák
Ebben az esetben a weboldalakat kategorizálja a Google azok tartalma alapján. Az Adwordsben ezek előre definiált kategóriákként jelennek meg. Ha találunk olyan kategóriát ami 100%-ban passzol a szolgáltatásunkhoz, akkor sikeresek lehetünk.
Előny: Tudjuk, hogy miről olvasnak azok, akiknek hirdetünk.
Hátrány: Az aki autós magazint olvas még nem biztos, hogy téli gumit akar vásárolni
Érdeklődési kategóriák és piaci szegmensek
Ez a célzás a Google AdWords nagyágyúja. Hiszen minek célozzam meg egy adott oldal 10 000 látogatóját, ha a Google már tudja, hogy azok közül csak 100-at érdekel az én termékem, szolgáltatásom. Másik oldalról nézve pedig minek költsek drága prémium oldalakon való megjelenésre, ha a Google tudja, hogy kit érdekel az én árum és azokat el tudom érni egy parkot domainen is. Ez a kategorizálás persze megint algoritmus alapú.
Egy példa az osztályzásra:
Gipsz Jakab meglát egy új UHD tv bannert az Indexen és rákattint. Még nem is érti, hogy miért kellene a jól működő HD tévét lecserélni UHD-re, így tovább olvassa az indexet. Pár nappal később egy másik banner azt ígéri, hogy az UHD megváltoztatja a házi mozi világát. Jakab erre felfigyel és kattint. A cikk meggyőzi, hogy ez az amire most gyűjtenie kell. {kb. ezen a ponton kerül be az Adwordben az érdeklődési kategóriába} Elkezd UHD tv kritikákat és véleményeket olvasni a neten, majd egy héttel később az árukeresőn végez egy összehasonlítást és megnéz 3 üzletet is. {itt már átkerül a Piaci szegmensbe az Adwords adatbázisában, hiszen azonosítja a Google, hogy közel van egy vásárlási döntés meghozásához}
A fenti példából látszik, hogy milyen potenciál lakozik az érdeklődési kategóriákban, ugyanakkor ki vagyunk szolgáltatva a Google algoritmusainak, melyek nem feltétlenül működnek hatékonyan Magyarországon. Persze, ha találunk olyan piaci szegmenset, amit lefedi a mi termékünket, szolgáltatásunkat, akkor érdemes tesztelni ezt a módszert is.
Remarketing
A remarketingről már írtam egy korábbi cikkemben, de itt is fontos megemlíteni, hogy a remarketing sütik segítségével követni tudjuk a display hálózaton weboldalunk korábbi látogatóit, így célzottan hirdetni a számukra.
Tehát, ha a keresési hálózaton magasak a kattintási költségek, de nagyon sok a megjelenés, ami azt jelenti, hogy sok érdeklődő van az online térben, akkor érdemes kísérletezni a Display hálózattal.
Figyelem: a display hálózat nem való mindenkinek, csak saját felelősségre használd!
Ha szeretnéd elkerülni a kezdeti kudarcokat, szívesen segítünk hatékony display kampányok felépítésében.
Üdv: Ormándlaki Balázs