Hirdetői szempontból ijesztő bejelentést tett a Google egyik vezetője, John Krafcik, amikor közölte, hogy a keresőóriás továbbfejleszti 2012-ben bevezetett „Némítás” funkcióját. Ez röviden azt jelenti, hogy a Google további lehetőségeket kínál arra, hogy a felhasználók kizárják a remarketing hirdetéseket. Hogy ez milyen hatással lesz a remarketing kampányokra? Jó kérdés.
A Google rendkívül eredeti módon „Emlékeztetőnek” nevezi a remarketinget, és két lehetőséget is kínál arra, hogy az ember szabályozza őket a saját fiókjában: Hirdetésbeállítások és Némítás. Azzal, hogy megadják kedvelt témaköreiket, a felhasználóknak évek óta lehetőségük van meghatározni, milyen hirdetésekkel bombázzák őket. A „Szépség és fitnesztől” kezdve az „Akció- és kalandfilmekig” elég széles a skála, és a hirdetők ezeket a preferenciákat felhasználva – kiegészítve a nemmel és az életkorral – igyekeznek új vásárlókat találni.
A személyre szabott hirdetéseket természetesen régóta ki lehet kapcsolni. Aki ezt választja, azt a Display Hálózaton keresztül nem tudják elérni a szokásai és a demográfiai adatai alapján neki szánt hirdetésekkel. A Google ezt a funkciót egészítette ki egy „Emlékeztető hirdetések” szakasszal a Hirdetésbeállításokon belül. Itt található egy lista azokról a webhelyekről, amelyek „emlékeztetőket” küldenek. Ha elnémítunk egy hirdetést, akkor az 90 napra eltűnik a képernyőnkről. Ez már önmagában elég rémisztő a hirdetők számára, ám a Google most bejelentett két újítása tovább fokozza a nemzetközi helyzetet.
Mivel a cég közleménye szerint „több millióan használják napi szinten a hirdetések némítása funkciót, és 2017-ben több mint 5 milliárd hirdetést némítottak el”, úgy döntöttek, hogy két további módosítással kedveskednek a felhasználóknak. Az egyik: mostantól a „némítás” minden eszközön azonnal életbe lép, vagyis ha az asztali gépünkön letiltunk egy webáruházat, az három hónapig a mobilunkon sem fog zaklatni többet. A másik: a „némítás” funkció egyre több helyen elérhető, a Google kiterjeszti ezt a szolgáltatását számos partner applikációra és webhelyre is. Egyelőre ennek hatásai csak a Display Hálózaton belül érvényesülnek, de állítólag az elkövetkező hónapokban ki akarják terjeszteni a YouTube-ra, a Gmailre és, igen, a keresőmotorra is.
Mit tehetünk hirdetőként? Íme, néhány tipp.
- Készítsünk relevánsabb hirdetéseket!
Kézenfekvőnek tűnik, de talán mégis érdemes elgondolkodni rajta. Ha csak a tavalyi évben több milliárd hirdetést némítottak el, talán nem túlzás azt feltételezni, hogy ezeknek jelentős része nem volt igazán jó hirdetés.
- Frequency capping bevezetése.
Így szabályozhatjuk, hogy egy felhasználó hányszor találkozhat egy hirdetéssel. Lehet, hogy a rámenősség néhány évtizede még hatékony értékesítési stratégia volt, amikor házaló ügynökök próbálták elsózni portékájukat, manapság azonban vásárlók helyett inkább csak ellenségeket szerezhetünk vele. A remarketing kampányoknál beállíthatjuk az adott hirdetésekhez tartozó látható megjelenéseket. Az alapértelmezett beállítás korlátlan látható megjelenést társít minden hirdetéshez. Változtassunk rajta.
- A vásárlóinkat zárjuk ki a remarketing kampányokból!
Aki már megvette a termékünket, azt semmi szükség további hirdetésekkel bombázni. A „Közönségek” fület megnyitva egyetlen kattintással ki tudjuk zárni őket.
- Gondolkodjunk el más hirdetési felületeken!
Végül, de nem utolsósorban, ha úgy ítéljük meg a Google továbbfejlesztett némítás funkciója akadályozza remarketing tevékenységünket, miért nem csoportosítjuk át a hirdetésre szánt büdzsénk egy részét a Facebookra?