Az e-kereskedelemben a „konverziós ráta” azt mutatja, hogy adott időszakon belül hány oldallátogatásból lesz tényleges vásárlás. Mivel az online értékesítés sikere azon múlik, hogyan tudjuk a passzív bámészkodókat fizető vásárlókká tenni, a konverziós ráta a legfontosabb mérőszám ebben a műfajban. Ha például egy honlapnak ezer látogatója volt az elmúlt egy hónapban, és abból tíz vásárlás realizálódott, akkor a konverziós ráta 1%.
Több mint 13 milliárd e-kereskedelmi tranzakció elemzése után egy szakmai blog statisztikája azt mutatja, hogy az átlagos konverziós ráta 1,33%. Aki pedig 3,6%-os vagy annál jobb konverziós rátát tud felmutatni, az az iparág legjobban teljesítő cégei közé tartozik.
Az alábbi táblázatból azonban más érdekességeket is kiolvashatunk:
Összesen | Organikus | Közvetlen | Google Ads | Facebook Ads | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Átlagos konverziós ráta az e-kereskedelemben | 1,33 % | 1,18% | 1,46 % | 1,55 % | 1,56 % | 3,84 % |
Átlagos konverziós ráta a legjobban teljesítő üzletek felső 10%-ban | 3,65 % | 3,70 % | 3,98 % | 3,77 % | 2,49 % | 9,89 % |
- A legjobban teljesítő webshopok esetében a Google hirdetések hatékonyabbak, mint a Facebook hirdetések
- Az átlagosan teljesítő webshopok esetében nagyjából ugyanolyan hatékony a Google és a Facebook
- Az átlagosan teljesítő webshopok esetében az organikus keresés a legkevésbé hatékony
- A jól teljesítő webshopok esetében az organikus keresés az egyik leghatékonyabb
- A legjobban teljesítő webshopok esetében az e-mail rendelkezik a legjobb konverziós rátával, közel 10%-kal
Nem szabad azonban elkövetni azt a hibát, hogy általános következtetéseket vonunk le a konverziós ráták összesített statisztikáiból, a vásárlók ugyanis nagyon különbözően viselkedhetnek attól függően, melyik országban élnek, milyen termékről van szó, illetve mennyibe kerül az adott termék.
A kozmetikai cikkeket keresők például egészen más vásárlói magatartással rendelkeznek, mint azok, akik elektronikai eszközöket akarnak vásárolni. De fontos tényező az ár is, amely nagyban befolyásolja a konverziós rátát. A drága termékek összetettebb vásárlási folyamatot igényelnek, mint az olcsóbbak, vagyis egyetlen termék megrendeléséhez többször is felkeressük ugyanazt az oldalt, így értelemszerűen a konverziós ráta is romlani fog. Gondoljunk csak bele, hány honlapot nézünk meg, mielőtt beruházunk egy új autóra, és mennyi időt szánunk az árak összehasonlítására, ha egy pár zoknit szeretnénk venni.
Jogosan merül fel tehát a kérdés, hogyan állapítsuk meg, mi számít jó konverziós rátának a saját honlapunk számára. Ennek kiderítéséhez fontos, hogy az almát ne a körtével hasonlítsuk össze, hanem az olyan vállalkozások adatait mérjük a sajátunkéhoz, amelyeknek hasonló a mérete, az üzleti modellje, az elhelyezkedése, az átlagos rendelési értéke és az értékesítési platformja. Ezeknek a tényezőknek mind fontos szerepe van a „jó konverziós ráta” megállapításában.
Forrás: https://blog.compass.co/ecommerce-conversion-rates-benchmarks-2016/