Minden döntésünk és annak következménye értékelhető rövid és hosszú távon. Amikor megeszünk egy tábla csokoládét, tisztában vagyunk vele, hogy rövid távon örömérzést fog kiváltani, hosszú távon viszont nem teszünk vele jót az egészségünknek. Vagy amikor az ember éveket szán egy szakma elsajátítására, tudja, hogy rövid távon ez még kevesebb hasznot fog hozni, hosszú távon azonban profitálhat belőle. Online marketing stratégia kialakításakor ugyanezeket a szempontokat kell mérlegelnünk, és ennek megértésében sokat segít az értékesítési tölcsér modellje.
Mi az az értékesítési tölcsér?
Az értékesítési tölcsér a vásárlási folyamat metaforája, ami remekül szemlélteti, hogy annak a cégnek, amelyik hosszú távban gondolkodik, nem csak a tölcsér alján helyet foglaló, legszűkebb, stabil vásárlói rétegre kell koncentrálnia, hanem a fölötte elhelyezkedő másik három szintre is – a potenciális vásárlókra, az érdeklődőkre és az ismeretlenekre is. A legtöbb azonnali eredményt természetesen a vásárlók ismétlésre ösztönzése hozza, aki azonban márkaépítésben gondolkodik, az nem érheti be annyival, hogy folyamatosan a korábbi vásárlóit bombázza direktmarketing módszerekkel.
Performance vagy márkaépítés?
Adja magát a válasz, hogy mindkettő, hiszen egy cégnek egyszerre kell profitot termelnie és márkát építenie, ám amikor megbízunk egy keresőmarketinggel vagy Google Ads kampányok menedzselésével foglalkozó online marketing ügynökséget, választanunk kell a kettő közül, egy kampánnyal ugyanis nem lehet két legyet ütni. Ha a konkrét megrendelések számának növelése a cél, akkor egészen más eszközöket és más konverziós célokat kell kitűzni, mint amikor hosszú távú márkaépítésbe kezdünk, és azt tekintjük jó eredménynek, ha idegenek töltenek el minél több időt a honlapunkon, ismerkedve termékeinkkel illetve szolgáltatásainkkal.
Idegenek megszólítása
A tölcsér alján lévő, már bevált illetve potenciális vásárlókat célzott e-mailekkel és Google Ads kampányokkal lehet a legkönnyebben elérni, az olyanokat azonban, akik számára még ismeretlenek vagyunk, jóval nehezebb megszólítani. Azért hirdetni, hogy a név bekerüljön a köztudatba, csak a legnagyobb cégeknek éri meg, de szerencsére jó marketing stratégiával, tartalmas blogcikkekkel és állandó jelenléttel a közösségi médiában folyamatosan lehet bővíteni azoknak a körét, akik egyelőre még idegenek, ám ha sikerül felkelteni az érdeklődésüket, potenciális vásárlókká válhatnak, aztán ha elégedettek a kapott termékkel vagy szolgáltatással, remélhetőleg ismétlésre is rábírhatók.