+36 30 246 89 25
Facebook Instagram Linkedin

Az élet sütik nélkül – avagy a személyes adatok védelme az interneten

Korábbi cikkünkben írtunk már arról, hogy a Google szakemberei szerint a közeljövőben milyen trendek előretörésére számíthatunk a digitális marketingben. Ezek közül az egyik legfontosabb az etikus adatfelhasználás jelentőségének növekedése, az utóbbi évek eseményei ugyanis nyilvánvalóvá tették, hogy a nagy cégek számára eddig jól bevált gyakorlat, miszerint kereskednek a felhasználóik adataival, nem fenntartható, és változtatniuk kell rajta, ha nem akarják elveszíteni ügyfeleik bizalmát. Ezzel szorosan összefügg az ezt a rendszert működtető sütik kérdése is, a sütik ugyanis egyre kevésbé összeegyeztethetők az etikus adatfelhasználással, ezért aki hosszabb távra tervez, az megpróbál felkészülni egy sütimentes világra.

Személyes adatok védelme

A személyes adatok védelme az online térben egyre több embert érdekel. A Google adatai szerint 2020-ban 50%-kal több keresés irányult erre a témára, mint egy évvel korábban. A Google máris reagált erre, és bejelentette, hogy a harmadik féltől származó sütik támogatásának megszüntetését tervezi a böngészők között piacvezető Chrome-ban. Mivel a hirdetők túlnyomó többsége harmadik féltől származó sütiket használ, ez a lépés alaposan át fogja alakítani a jelenlegi helyzetet.

A jövő böngészője

Az elmúlt években több böngésző is kísérletezett a harmadik féltől származó sütik blokkolásával, ez azonban sajnos nem azt eredményezte, hogy megszűnt a felhasználók tevékenységét célzó adatgyűjtés, hanem elősegítette más, még kevésbé etikus módszerek elterjedését, mint amilyen a digitális ujjlenyomat készítése. A Google ezért új megoldásokban gondolkodik, mint amilyen a FLoC (Federated Learning of Cohorts). Állításuk szerint ezzel mindenki jól járna, a konverzió ugyanis közel azonos (95%-os) maradna a hirdetők számára, míg a felhasználókat azonos érdeklődésű felhasználók nagy, de anonim csoportjaiba osztaná be, akiknek így nem kellene attól tartaniuk, hogy személyes adataik és szokásaik beazonosíthatóvá válnak. A Google tervei szerint az új módszer tesztelése márciusban indul.

A Chrome lépése egyben azt is jelenti, hogy a hirdetőknek sürgősen fel kell készülniük a változásokra, ha nem akarnak lemaradni. Íme, a legfontosabb területek, amelyekre figyelmet kell fordítanunk 2021-ben:

  1. Közvetlen kapcsolat kiépítése az ügyfelekkel

A régi módszer, miszerint külső cégek (és harmadik féltől származó sütik) révén igyekszünk minél többet megtudni ügyfeleinkről, végnapjait éli. A közhangulat és a Chrome változásai miatt előbb-utóbb minden brand rákényszerül arra, hogy közvetlen kapcsolatot alakítson ki vásárlóival. Elkerülhetetlen az első kézből származó adatokra stratégiájának kialakítása. Ennek az a lényege, hogy a vásárlók tudatosan osztják meg adataikat a cégekkel, ehhez pedig elengedhetetlen a bizalom, amit nehéz kiépíteni, de könnyű elveszíteni. Ezt a bizalmi kapcsolatot lehet tovább növelni hűségprogramokkal, exkluzív ajánlatokkal és kuponokkal. A vásárlók többsége márkahű, ezért idővel a cégek egyre több információhoz juthatnak ügyfeleikről, így még inkább személyre szabott ajánlatokkal kereshetik meg őket. Ez az úgynevezett „value exchange” vagy „win-win” szituáció, amikor mindkét fél jól jár. Ennek azonban alapfeltétele a bizalom, amelynek kialakításához kulcsfontosságú a világos, érthető és átlátható adatkezelési politika kialakítása.

  1. Az adatok karbantartása és tisztaságuk megőrzése

Vállalkozásunk számára az a legjobb, ha az első kézből származó adatokat biztonságosan tároljuk, és összekapcsoljuk a belső rendszerünkkel. Így nem fog fennakadást okozni, amikor a harmadik féltől származó adatok fokozatosan megszűnnek. Egy Google által megrendelt felmérés szerint azok a cégek, amelyek első kézből származó adatokat használnak, kétszer hatékonyabban tudnak hirdetni.

  1. A Google globális webhelycímke alkalmazása a hatékonyabb mérésért

Mindenkinek, aki online hirdet, érdemes elgondolkodnia a Google globális webhelycímke alkalmazásán. Ennek elhelyezése az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy hatékonyabbá tegyük a konverziók mérését, valamint optimalizáljuk digitális marketing kampányainkat. A Google webhelycímke első kézből származó adatokat begyűjtő sütiket helyez el az oldalunkon, amelyek mérik a forgalmat és a konverziót azoknak az ügyfeleknek a körében, akik ehhez hozzájárulnak, így összességében sokkal átfogóbb képet kaphatunk ügyfeleink tevékenységeiről.

  1. Hosszú távú gondolkodás

A Cisco nemrégiben készített felmérése szerint a szervezetek több mint 70%-a számára megtérült az adatkezelési politikába befektetni, ugyanis hatékonyabbá vált az ügymenet, az ügyfelek pedig hűségesebbek lettek. Ehhez azonban hosszú távú gondolkodásra van szükség. Csábító lehet rövid távon előnyre szert tenni olyan módszerekkel, mint a digitális ujjlenyomat készítése, de hosszú távon vajon megéri-e eljátszani a vásárlók bizalmát? Vajon milyen fényt vet ez az egész brandre? A válasz kézenfekvő, a helyes irány kiválasztásához azonban határozott döntésre van szükség. A jövő a bizalmas adatkezelésé. Az online hirdetések számára ez a kijelölt irány, és ezt az utat követi a Chrome is. A cégek csak így őrizhetik meg gyümölcsöző kapcsolatukat vásárlóikkal.

Bízza ránk Google Ads kampánya menedzselését, a Drive Online Marketing segít eligazodni az online hirdetések állandóan változó viszonyai között!

Tetszett a cikkünk? Osszd meg másokkal!

Kapcsolódó cikkek