Hatékony online marketing nem képzelhető el az adatok begyűjtése és elemzése nélkül, ám ez egyáltalán nem könnyű feladat. Rengeteg információ és adat áll a rendelkezésünkre, de nagy tapasztalat kell ahhoz, hogy ki tudjuk szűrni közülük a számunkra relevánsakat, majd le tudjuk vonni belőlük a megfelelő következtetéseket. Az online hirdetési kampányok menedzselésében nagy segítséget nyújt a Google Analytics 4 használata, amely egyelőre a Universal Analytics szolgáltatással párhuzamosan létezik, de már csak korlátozott ideg. A Google ugyanis bejelentette, hogy 2023. július 1-től kivezeti a Universal Analytics-et, és hamarosan mindenki kénytelen lesz a Google Analytics 4-et használni, ezért érdemes áttekinteni az átállással járó legfontosabb változásokat.
Munkamenet helyett felhasználó
A Universal Analytics mérésének fókuszában a munkamenetek állnak. A UA a kampányok forgalmát a munkamenetek számában méri, a felhasználókra tett hatást pedig a visszafordulási arány, illetve a munkamenet hossza vagy a munkamenet során megtekintett oldalak száma alapján határozza meg. Ez a mérési módszer azonban egyre kevésbé van összhangban a megváltozott felhasználói szokásokkal, a mobilalkalmazások ugyanis sokkal változatosabbak a hagyományos weboldalaknál, és ha ugyanolyan szempontok alapján próbáljuk értékelni az appokat, mint a honlapokat, az könnyen téves következtetésekhez vezethet. A GA4 ezt a problémát úgy oldja meg, hogy a korábban használt lekéréstípusokat lecseréli három egyszerű összetevőre: események, eseményparaméterek és felhasználói tulajdonok. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Google-jelek segítségével a rendszer metrikája most már sokkal közelebb áll a valós felhasználókhoz. Tehát a mérések alapját már nem az oldalmegtekintések és a munkamenetek jelentik. A figyelem a felhasználókra és az eseményekre irányul, a GA4-ben ugyanis már a felhasználó a legfontosabb adat, és nem a munkamenet.
Célok helyett konverziós események
A Universal Analytics-ben egy felhasználó akkor ér el célt, ha véghez vitt valamilyen cselekvést a munkamenet során. Ezzel szemben a GA4 nem célokat, hanem konverziós eseményeket mér. A konverziós esemény pedig bármilyen (!) esemény lehet, amit valaki fontosnak jelöl a cége szempontjából. A Google Analytics 4-ben akár 500 egyedi eseményt is beállíthatsz konverzióként, lehet az egy űrlap kitöltése, egy videó megtekintése vagy kattintás egy adott gombra.
Az adatok védelme
A Google változtatott az adatvédelmi beállításokon is annak érdekében, hogy a weboldalak megfelelhessenek az újabb adatvédelmi szabályozásoknak. A GA4 felkínálja a lehetőséget, hogy letiltható a hirdetések személyre szabása, a jelentéskészítési személyazonosság beállításánál pedig beállítható az azonosítás csak eszköz alapján, vagy User ID, Google-jelek és eszköz alapján.
A Drive Online Marketing tapasztalt szakemberei a Google Analytics adatok elemzésével segítenek növelni kampányaid hatékonyságát – tegyél velünk egy próbát!