+36 30 246 89 25
Facebook Instagram Linkedin

Milyen típusai vannak, és milyen károkat tudnak okozni a rosszindulatú kattintások?

Az érvénytelen kattintások nem kevés kárt tudnak okozni a hirdetőknek. Nem csupán apró kellemetlenségről van szó, hiszen akár egy gondosan kitalált online marketing stratégiát is fel tudnak borítani a rosszindulatú – vagy akár jóindulatú, de téves – kattintások, ezért mindenképpen érdemes foglalkozni velük.

Az érvénytelen kattintások típusai

Először is fontos megkülönböztetni az érvénytelen kattintások két fő típusát: a jóindulatú és a rosszindulatú kattintásokat. A jóindulatú téves kattintásokat az angol úgy hívja, hogy „fat-finger errors”, amikor az embernek „megszalad” az ujja, és véletlenül más helyre kattint, mint szeretett volna. Valószínűleg mindnyájunkkal előfordult már, hogy véletlenül kattintottunk rá egy hirdetésre, vagy figyelmetlenségből, vagy a lassú oldalbetöltésnek köszönhetően. Hiába nincsen ártó szándék ezek mögött a téves kattintások mögött, kárt mégis okozhatunk velük, hiszen bizonyos területeken (például „duguláselhárítás”, „autómentés” vagy „zárcsere” kulcsszavakra) nagyon sokba, akár több ezer forintba is kerülhet egy kattintás. A jóindulatú téves kattintások sem okoznak örömet a hirdetőknek, a rosszindulatúak azonban akár teljesen el is lehetetleníthetik őket. Előfordulhat ugyanis, hogy valaki módszeresen lekattintgatja a konkurense hirdetéseit, órák alatt kimerítve annak adott napra meghatározott hirdetési keretét. Ennek a módszernek a továbbfejlesztett (és még inkább rosszindulatú) változata az, amikor ezt már nem is manuálisan teszik, hanem automatikusan, vírusok vagy robotok segítségével.

Milyen károkat okozhatnak?

Felmérések szerint az interneten minden ötödik leadott kattintás téves. Ennek pedig a fele sem tréfa, hiszen ez azt jelenti, hogy az online marketingre költött összegek átlagosan 20%-a a kukába megy. Ha egy hirdetőre rászállnak a rosszindulatú kattintgatók, azzal akár tönkre is tehetik, hiszen vagy extrém magas hirdetési költségeket generálnak számára, vagy – idő előtt kimerítve a hirdetési keretét – gyakorlatilag eltüntethetik a hirdetését az online térből.

Hogyan védekezhetünk ellenük?

Amikor azt tapasztalja valaki, hogy ugrásszerűen megnőtt honlapjának a forgalma, konverzióból azonban nem lett több, akkor ideje gyanút fogni. Szerencsére a Google sem hagyja támasz nélkül hirdetőit, és komoly erőfeszítéseket tesz a rosszindulatú kattintások kiszűrésére. A Google Ads rendszere minden egyes kattintást megvizsgál, és a normál felhasználói viselkedésmintákat keresi a kattintások mögött. Nemcsak az azonos IP-címről érkező, túl gyakran előforduló kattintások gyanúsak a Google számára, hanem számos egyéb paramétert is figyel (ezek jórésze titkos, nyilván azért, hogy nehezebb legyen kicselezni a rendszert). A lényeg, hogy a Google folyamatosan elemzi a kattintásokat, és ha utólag érvénytelennek ítéli valamelyiket, akkor visszatéríti a hirdető számára az azért levont pénzt. Ezenfelül léteznek különböző programok is, mint például a ClickCease, amelyek kiszűrik a rosszindulatú vagy vétlen kattintásokat, és az így begyűjtött adatok alapján tehetünk bizonyos óvintézkedéseket. Ilyen például a gyakran ismétlődő IP-címek, illetve bizonyos országok vagy térségek letiltása.

A hatékony online hirdetések kulcsfontosságúak minden vállalkozás számára, ezért érdemes igénybe venni egy tapasztalt online marketing ügynökség segítségét. A Drive Online Marketing lelkes csapata a nemzetközi piacra lépéstől kezdve a kampánymenedzsmenten át az online marketing stratégia kialakításáig mindenben áll ügyfelei rendelkezésére.

Tetszett a cikkünk? Osszd meg másokkal!

Kapcsolódó cikkek