A külpiacra lépés mindig nagy ugrás egy cég életében, nem véletlen, hogy sokan ódzkodnak tőle. Ám ha körülnézünk, azt láthatjuk, hogy rengeteg külföldi cég árulja termékeit a magyar piacon, míg a hazai vállalkozások sokkal nehezebben terjeszkednek az országhatárokon túlra. Ennek számos oka van, ezeket szedjük össze legújabb blogcikkünkben.
Do you speak angol?
Közismert tény, hogy a magyarok nyelvtudás szempontjából az uniós lista végén kullognak. A legutóbbi felmérésben mindössze a megkérdezettek 31%-a mondta azt, hogy elboldogul valamilyen idegen nyelven. Tovább árnyalja a képet, hogy a nyelvtudással rendelkezők jelentős része fiatal, vagyis jellemzően nem ők ülnek a legtöbb magyar cég ügyvezetői székében. A külföldi példák azonban azt mutatják, hogy a nyelvtudás hiánya nem az egyetlen oka a külföldi terjeszkedés elodázásának, hiszen számos lengyel, szlovák, román vagy cseh cég betört már a magyar piacra anélkül, hogy megtanultak volna magyarul. Sokan közülük nem gondolják túl a dolgot, lefordíttatják honlapjuk főoldalát és a top 100 terméket egy profi fordítóval (a többit fordítóprogrammal), majd várják, hogy az organikus keresések hoznak-e vásárlókat, ráharap-e a kiszemelt célközönség. Ha pedig úgy látják, van keresnivalójuk a piacon, akkor megbíznak egy hazai online marketing ügynökséget, hogy láthatóbbá váljanak az online térben.
Ügyeskedve okosban
A magyar piac bizonyos szempontból a mai napig nyögi a szocializmus örökségét, még mindig élnek a régi reflexek, hogy jobb valamit „okosban”, ismeretségek révén megoldani, mint hosszú távú stratégiát építeni minden hatályos jogszabály betartásával. Nem véletlen, hogy a nyelvtudás mellett az uniós korrupciós skálán is sereghajtók vagyunk. Nagyon sok cég a magyar viszonyokra van kitalálva, és itteni sikerességük nehezen vagy egyáltalán nem exportálható egy olyan piacra, ahol nem ismerik az ottani kiskapukat. Míg külföldön sok vállalkozás már az alapítás pillanatában a külpiacra lépést határozza meg hosszú távú célként, nálunk egyáltalán nem jellemző, ezért hiába lesz valaki piacvezető Magyarországon, beleütközik a saját gondolkodása által létrehozott üvegplafonba. A helyzet iróniája azonban, hogy hazánk nem feltétlenül előnyös külföldi megítélése és az itteni „szalámiszagú” beidegződések bizonyos szempontból védettséget is jelentenek, az e-kereskedelmet az USA-ban és Nyugat-Európában szinte kisajátító Amazon ugyanis egyelőre elkerülte a magyar piacot – sokak szerint éppen az itteni sajátos viszonyok miatt.
A külpiacra lépéshez elengedhetetlen a megfelelő online marketing stratégia kialakítása, ebben segítenek a Drive Online Marketing tapasztalt és lelkes szakemberei!