Érdekes eredménnyel zárult a Princeton és a New York-i Egyetem közelmúltban lezárult kutatása, amely azt vizsgálta, kik a leginkább hajlamosak az úgynevezett álhírek (fake news) megosztására a legnagyobb közösségi oldalon. A tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a 65 év feletti amerikai felhasználók körében jóval gyakrabban fordul elő, hogy valamilyen álhírt osszanak meg az ismerőseikkel, mint a 30 év alatti felnőttek esetében.
Az álhírek terjedésének szabályszerűségei fontos témává nőtték ki magukat az utóbbi években, miután sokan jelentős szerepet tulajdonítanak a jelenségnek abban, hogy Donald Trump az előzetes várakozásokkal szemben megnyerte az amerikai elnökválasztást, és különc milliárdosból a világ egyik legbefolyásosabb emberévé vált. Egyesek szerint váratlan sikerében közrejátszottak a Facebookon megosztott álhírek, ezért próbálták a két amerikai egyetem tudósai felderíteni, melyik csoport tagjai a leginkább hajlamosak az álhírek terjesztésére.
Bár a 3500 felhasználó szokásait vizsgáló tanulmány szerint az álhírek megosztása viszonylag ritka jelenség, az arra való hajlam szorosabb összefüggést mutat az életkorral, mint a nemmel, a végzettséggel vagy a politikai nézetekkel. A kutatók az álhírt úgy definiálták mint „szándékoltan hamis vagy félrevezető tartalom, amelynek célja elsősorban reklámbevétel generálása”. A vizsgálat során a 65 évnél idősebb felhasználók 11%-a osztott meg olyan hírt ismerőseivel, amely megfelelt a fenti definíciónak, míg a 18-29 évesek körében ez az arány mindössze 3% volt. A kutatókat főként az lepte meg, hogy ez az életkori összefüggés még a pártszimpátiánál és az ideológiai beállítottságnál is erősebb.
Mi lehet erre a magyarázat? A lehetséges okok között előkelő helyen szerepel az, hogy az idősebb generáció tagjai kevésbé ismerik a digitális médiát, és nem feltétlenül tudnak különbséget tenni a megbízható és a megbízhatatlan hírportálok között. Mivel a mostani huszonévesekkel szemben őket nem az internet nevelte, kevésbé mozognak otthonosan az online térben, és naivabban viszonyulnak az ott megjelenő információkhoz.