Szeptember első napján nem csak az új tanév indult el, hanem egy fontos változásról is értesítést küldött a Google, amelyben közli, hogy 2020. november 1-től új díjakat számol fel az Egyesült Királyságban, Törökországban és Ausztriában megjelenő hirdetések után. A Törökországban és Ausztriában megjelenő hirdetések után 5-5%-kal, míg az Egyesült Királyságban megjelenő hirdetések után 2%-kal nő a hirdetésfeladás díja.
Mi az oka?
A Google azzal indokolja ezeknek az összegeknek a felszámítását, hogy Törökországban jelentősen bonyolultabb és költségesebb lett az előírások betartása, Ausztriában és az Egyesült Királyságban pedig megjelent egy új, digitális szolgáltatásokra vonatkozó adó, amelynek összegét továbbterhelik a hirdetőkre.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A díjakat a fent említett országokban megjelent hirdetések után számítják fel, és ezek külön tételként megjelennek majd a számlákban és a kimutatásokban, illetve a Google Ads-fiók „Tranzakciók” rovatában. Havi számlázás vagy automatikus befizetés esetén ezeket a díjakat automatikusan hozzáadják a fiókok havi költségkeretéhez, tehát aki 100 000 forintos költségkeretet adott meg az Ausztriában megjelenő hirdetésekre, annak 105 000 forint fog szerepelni a számláján. Kézi befizetésnél előfordulhat, hogy a szóban forgó díjakat a teljes összeg elköltése után számítják fel, így a számla mínuszba fordul, és a hátralékot a következő befizetésnél vonják le.
Mire számíthatunk a jövőben?
Valószínűleg semmi jóra. Mivel a járványhelyzet miatt az e-kereskedelem jelentősen fellendült, így az online hirdetések minden eddiginél fontosabbak lettek, ezért ez a plusz adó aligha fog bárkit is eltántorítani a hirdetéstől. Ami azt jelenti, hogy az említett országok államháztartása plusz bevételeket könyvelhet majd el. Az efféle „jó példa” pedig ragadós szokott lenni, vagyis nem lennénk meglepve, ha hamarosan több más uniós és EU-n kívüli ország is megadóztatná valamilyen formában a Google Ads rendszerében feladott hirdetéseket.