Októbertől a Meta – a Facebook, az Instagram és a Threads anyavállalata – többé nem engedi politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetések futtatását az Európai Unió területén. A döntés hátterében az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályozás áll, amely szerintük túlzottan bonyolult és jogilag nehezen kezelhető.
Bár a felhasználók és politikusok továbbra is posztolhatnak ilyen tartalmakat, fizetett formában már nem népszerűsíthetik azokat.
Az uniós szabályozás háttere
Az Európai Unió új rendelete, a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló törvény (TTPA) célja egyértelmű:
- Megakadályozni a külföldi beavatkozást a választásokba
- Visszaszorítani a politikai dezinformációt
A szabályozás szigorúan meghatározza, hogyan kell jelölni és nyilvánosan dokumentálni a politikai hirdetéseket, beleértve a finanszírozó kilétét és a célzás módját. Az EU szerint a választási integritás megőrzése érdekében kulcsfontosságú az ilyen típusú hirdetések átláthatósága.
Csakhogy a rendelet – főként a politikai tartalom meghatározása és nyomon követése miatt – komoly adminisztratív és technológiai terhet ró a hirdetési platformokra.
A Meta döntésének hivatalos indokai
A Meta közleménye szerint az új szabályozás „vállalhatatlan mértékű komplexitást és jogbizonytalanságot” hozna, ami nehézzé és kockázatossá tenné a politikai hirdetések kezelését.
A cég ezért inkább teljesen leállítja ezeknek a hirdetéseknek a kiszolgálását, hogy elkerülje az esetleges jogsértéseket és bírságokat.
Ami marad:
- Organikus politikai posztok és viták a felhasználók és politikusok között
- Közéleti témájú tartalmak szabad megosztása
Ami megszűnik:
- Fizetett politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetések minden formája
A döntés következményei
- Politikai kampányok
A pártok és jelöltek számára ez óriási érvágás: a célzott hirdetések hiánya csökkenti az elérésüket, különösen a fiatalabb, online aktív közönség körében. - Civil szervezetek
Társadalmi ügyekre figyelmet felhívó kampányok – például klímavédelem, emberi jogok – jóval kisebb láthatóságot kaphatnak fizetett formában. - Hirdetési piac
A pénz várhatóan más platformokra áramlik, például TikTokra. - Felhasználói élmény
Kevesebb lesz a fizetett politikai tartalom, de az organikus politikai viták továbbra is jelen lesznek.
A nagy kérdés: valóban kivédhető a politikai tartalom?
Hogyan lehet hibátlanul kiszűrni a politikai tartalmat?
Az automatizált hirdetésellenőrző rendszerek korántsem tökéletesek. Ha egy politikai jellegű üzenet mégis átcsúszik, az azonnal sértheti az EU-s szabályozást, mivel hiányoznának mellőle a kötelező átláthatósági jelölések.
Ez felveti a kérdést: ha a szabályozás betartása gyakorlatilag lehetetlen, akkor a platformok tiltása valóban a felhasználók érdekeit szolgálja, vagy inkább a saját jogi kockázataik minimalizálását?
A Meta lépése mérföldkő az európai digitális hirdetési térben, de hatása kettős. Miközben csökkenhet a választási manipuláció kockázata, ezzel együtt szűkülhet a demokratikus párbeszéd és a társadalmi ügyek láthatósága is.
Az átláthatóság ára ezúttal a hirdetési szabadság korlátozása – és hogy ez jó vagy rossz, arról még sok vita várható.
Iratkozz fel hírlevelünkre további tippekért és értékes tartalmakért, vagy kérd ingyenes auditunk valamelyikét, és emeld vállalkozásodat a következő szintre!