+36 30 246 89 25
Facebook Instagram Linkedin

Politikai reklámstop: mit jelent a Meta döntése?

Októbertől a Meta – a Facebook, az Instagram és a Threads anyavállalata – többé nem engedi politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetések futtatását az Európai Unió területén. A döntés hátterében az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályozás áll, amely szerintük túlzottan bonyolult és jogilag nehezen kezelhető.
Bár a felhasználók és politikusok továbbra is posztolhatnak ilyen tartalmakat, fizetett formában már nem népszerűsíthetik azokat.

Az uniós szabályozás háttere

Az Európai Unió új rendelete, a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló törvény (TTPA) célja egyértelmű:

  • Megakadályozni a külföldi beavatkozást a választásokba
  • Visszaszorítani a politikai dezinformációt

A szabályozás szigorúan meghatározza, hogyan kell jelölni és nyilvánosan dokumentálni a politikai hirdetéseket, beleértve a finanszírozó kilétét és a célzás módját. Az EU szerint a választási integritás megőrzése érdekében kulcsfontosságú az ilyen típusú hirdetések átláthatósága.

Csakhogy a rendelet – főként a politikai tartalom meghatározása és nyomon követése miatt – komoly adminisztratív és technológiai terhet ró a hirdetési platformokra.

A Meta döntésének hivatalos indokai

A Meta közleménye szerint az új szabályozás „vállalhatatlan mértékű komplexitást és jogbizonytalanságot” hozna, ami nehézzé és kockázatossá tenné a politikai hirdetések kezelését.
A cég ezért inkább teljesen leállítja ezeknek a hirdetéseknek a kiszolgálását, hogy elkerülje az esetleges jogsértéseket és bírságokat.

Ami marad:

  • Organikus politikai posztok és viták a felhasználók és politikusok között
  • Közéleti témájú tartalmak szabad megosztása

Ami megszűnik:

  • Fizetett politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetések minden formája

A döntés következményei

  1. Politikai kampányok
    A pártok és jelöltek számára ez óriási érvágás: a célzott hirdetések hiánya csökkenti az elérésüket, különösen a fiatalabb, online aktív közönség körében.
  2. Civil szervezetek
    Társadalmi ügyekre figyelmet felhívó kampányok – például klímavédelem, emberi jogok – jóval kisebb láthatóságot kaphatnak fizetett formában.
  3. Hirdetési piac
    A pénz várhatóan más platformokra áramlik, például TikTokra.
  4. Felhasználói élmény
    Kevesebb lesz a fizetett politikai tartalom, de az organikus politikai viták továbbra is jelen lesznek.

A nagy kérdés: valóban kivédhető a politikai tartalom?

Hogyan lehet hibátlanul kiszűrni a politikai tartalmat?
Az automatizált hirdetésellenőrző rendszerek korántsem tökéletesek. Ha egy politikai jellegű üzenet mégis átcsúszik, az azonnal sértheti az EU-s szabályozást, mivel hiányoznának mellőle a kötelező átláthatósági jelölések.

Ez felveti a kérdést: ha a szabályozás betartása gyakorlatilag lehetetlen, akkor a platformok tiltása valóban a felhasználók érdekeit szolgálja, vagy inkább a saját jogi kockázataik minimalizálását?

A Meta lépése mérföldkő az európai digitális hirdetési térben, de hatása kettős. Miközben csökkenhet a választási manipuláció kockázata, ezzel együtt szűkülhet a demokratikus párbeszéd és a társadalmi ügyek láthatósága is.
Az átláthatóság ára ezúttal a hirdetési szabadság korlátozása – és hogy ez jó vagy rossz, arról még sok vita várható.

Iratkozz fel hírlevelünkre további tippekért és értékes tartalmakért, vagy kérd ingyenes auditunk valamelyikét, és emeld vállalkozásodat a következő szintre!

Tetszett a cikkünk? Osszd meg másokkal!

Kapcsolódó cikkek