Hogyan terjednek az álhírek a Facebookon?Érdekes eredménnyel zárult a Princeton és a New York-i Egyetem közelmúltban lezárult kutatása, amely azt vizsgálta, kik a leginkább hajlamosak az úgynevezett álhírek (fake news) megosztására a legnagyobb közösségi oldalon. A tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a 65 év feletti amerikai felhasználók körében jóval gyakrabban fordul elő, hogy valamilyen álhírt osszanak meg az ismerőseikkel, mint a 30 év alatti felnőttek esetében.

Az álhírek terjedésének szabályszerűségei fontos témává nőtték ki magukat az utóbbi években, miután sokan jelentős szerepet tulajdonítanak a jelenségnek abban, hogy Donald Trump az előzetes várakozásokkal szemben megnyerte az amerikai elnökválasztást, és különc milliárdosból a világ egyik legbefolyásosabb emberévé vált. Egyesek szerint váratlan sikerében közrejátszottak a Facebookon megosztott álhírek, ezért próbálták a két amerikai egyetem tudósai felderíteni, melyik csoport tagjai a leginkább hajlamosak az álhírek terjesztésére.

Bár a 3500 felhasználó szokásait vizsgáló tanulmány szerint az álhírek megosztása viszonylag ritka jelenség, az arra való hajlam szorosabb összefüggést mutat az életkorral, mint a nemmel, a végzettséggel vagy a politikai nézetekkel. A kutatók az álhírt úgy definiálták mint „szándékoltan hamis vagy félrevezető tartalom, amelynek célja elsősorban reklámbevétel generálása”. A vizsgálat során a 65 évnél idősebb felhasználók 11%-a osztott meg olyan hírt ismerőseivel, amely megfelelt a fenti definíciónak, míg a 18-29 évesek körében ez az arány mindössze 3% volt. A kutatókat főként az lepte meg, hogy ez az életkori összefüggés még a pártszimpátiánál és az ideológiai beállítottságnál is erősebb.

Mi lehet erre a magyarázat? A lehetséges okok között előkelő helyen szerepel az, hogy az idősebb generáció tagjai kevésbé ismerik a digitális médiát, és nem feltétlenül tudnak különbséget tenni a megbízható és a megbízhatatlan hírportálok között. Mivel a mostani huszonévesekkel szemben őket nem az internet nevelte, kevésbé mozognak otthonosan az online térben, és naivabban viszonyulnak az ott megjelenő információkhoz.

Kapcsolódó blog cikkünk:

facebook

A Nagy Testvér behunyja egyik szemét

Március végén a Facebook egy szűkszavú közleményben bejelentette, hogy az elkövetkező hat hónap során kivezeti szolgáltatásai közül a Partner Kategóriákat, amelynek segítségével a hirdetők harmadik fél által szolgáltatott információk alapján célozhatták be potenciális vásárlóikat…
Olvass tovább »

Hogyan védjük meg Facebook fiókunkat a kiber bűnözőktől?

Hogyan védjük meg Facebook fiókunkat a kiber bűnözőktől?

Az utóbbi időben rendkívüli módon megnövekedtek a kiber támadások világszerte.
A Microsoft elnöke és jogi igazgatója, Brad Smith több előadásában is kiemelte, hogy a világ vezető tech óriásai…
Olvass tovább »

Kategóriák

Mini fiók audit

INGYENES FACEBOOK VAGY GOOGLE ADS FIÓKAUDIT

Szeretnéd tudni, hogy mennyire költ hatékonyan a cégetek Facebook vagy Google Ads kampánya?
Ha havi 100 000 Ft felett van a fiók költése, akkor senior kampánymenedzser kollégáink ingyenesen elkészítik az elemzést.

KÉREM AZ AUDITOT

PÖRGESD FEL ÉRTÉKESÍTÉSED!

A Drive Online Marketing segít Neked!

Ajánlatot kérek