A Digiméter egy mérési rendszer, amelyet 2020-ban indította útjára a Smartcommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo azzal a céllal, hogy felmérjék a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációját. Legújabb, 2022 tavaszán készített felmérésük főként a koronavírus hatására bekövetkező hosszabb távú változásokra koncentrált az általános digitalizáció, az otthoni munkavégzés, illetve ügyfélszerzés szempontjából, valamint a digitális pénzügyi megoldások alkalmazásaira is figyelmet fordított. Ennek eredményeiből szemezgetünk legújabb blogcikkünkben.
Több mint egymillió kkv működik Magyarországon
A kutatás alanyai hazai kis- és középvállalkozások, vagyis kkv-k. Csalóka ez az elnevezés, sokan ugyanis néhány fős, „nappaliból irányított” vállalkozásokra asszociálnak a név hallatán, ez azonban tévhit. A kkv kategóriába tartozik minden olyan cég, amelynek legfeljebb 250 alkalmazottja van, éves nettó árbevétele pedig nem haladja meg a 18 milliárd forintot. 1,1 milliónál is több ilyen kis- és középvállalkozás működik ma hazánkban. A felmérés 8 régió összesen 200 kkv-jának válaszai alapján készült.
Otthoni munkavégzés
Annak ellenére, hogy a koronavírus miatt világszerte ugrásszerűen megnőtt a home office-ban dolgozók aránya, a haza kkv-k mindössze 25%-ánál emelkedett azoknak a száma, akik távmunkában végezték a feladataikat. Ennek legfőbb okaként azt jelölték meg a válaszadók, hogy nincs náluk olyan munkakör, amely lehetővé tenné a távmunkát, míg a második helyen az az indok szerepelt, hogy az otthoni munkavégzés csökkentheti a munka hatékonyságát.
Ügyfélszerzés
A kkv-k több mint fele továbbra is a személyes ügyfélszerzésben hisz, csupán 41%-uk gondolja úgy, hogy a honlapjukon elérhető információk bővítésével tehetnek szert új ügyfelekre, hírleveleket mindössze a megkérdezettek 19%-a küld e-mailben, és alig 4%-uk hirdet online a Google Ads segítségével. A válaszadók 18%-a pedig egyik módszert sem alkalmazza a fentiek közül. A személyes ügyfélszerzési megoldások tehát kiemelkedő arányban jelennek meg a digitális megoldásokhoz képest.
Külső szakértők bevonása
Online marketing ügynökség segítségét mindössze a hazai kkv-k 3%-a vesz igénybe, ami részben magyarázat lehet arra, hogy miért olyan nehéz sok hazai cég számára a nemzetközi piacra lépés. Hosszú távú online marketing stratégia és egy profi marketing ügynökség tapasztalata nélkül ugyanis erre a szintre rendkívül nehéz eljutni. A kkv-k döntő többsége nem igényel szakértői segítséget digitális kérdésekben, mert nem érzik úgy, hogy szükségük lenne ilyesmire.
A felmérés összességében nem fest túl kedvező képet a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációjáról – 10-es skálán mindössze 2,6-re értékeli a magyar kkv-k digitális felkészültségét. Ha a jó oldalát akarjuk nézni a helyzetnek, akkor azt lehet elmondani, hogy hatalmas fejlődési potenciál van a magyar kkv szektorban, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy hatékony online marketinggel és digitális megoldásokkal versenyelőnyre és nagyobb bevételre lehet szert tenni.